grene i trillebør

Ændringer i affaldsordninger og priser for visse kunder

Affald

Fra 2024 vil haveaffaldsordningen ikke længere være obligatorisk for etageboliger samt rækkehuse med fælles materiel.

I maj besluttede kommunalbestyrelsen, at ordningen for haveaffald bliver frivillig for etageboliger samt rækkehuse med fælles materiel. Fra 2024 vil haveaffaldsordningen ikke længere være obligatorisk for denne kundegruppe. De bliver nu tilbudt en frivillig ordning, hvilket betyder, at de ikke længere vil betale for haveaffaldsordningen gennem grundgebyret. Det er dog stadig muligt at deltage i haveaffaldsordningen mod betaling – det kræver blot tilmelding. 

For kunder, der bor i villaer og rækkehuse med individuelt materiel, forbliver haveaffaldsordningen obligatorisk, og priser og ordninger forbliver uændrede.

Nedsat grundgebyr

Grundgebyret nedsættes i 2024 til 2.384 kr. pr. boligenhed for etageboliger og rækkehuse med fælles affaldsafhentning. Dette er en reduktion fra det fulde grundgebyr på 2.755 kr. pr. bolig. De endelige takster for 2024 besluttes af kommunalbestyrelsen senere på året.

Se, om I er en del af den frivillige ordning

Fra slutningen af december kan I tjekke, om jeres boligforening eller boligselskab er en del af den frivillige ordning og om I skal tilmelde jer, hvis I ønsker fortsat at få haveaffaldet hentet. Dette kan ses via vores selvbetjeningsmodul.

Tilmeld jer til haveaffaldsordningen mod betaling

Hvis I ønsker, at jeres etageejendom eller rækkehuse med fælles materiel skal have haveaffaldet hentet, kan I tilmelde jer til ordningen for et år ad gangen. Bemærk, at tilmelding ikke er mulig for halvår eller for en del af boligerne. Perioden for afhentning af haveaffald strækker sig fra 1. marts til 30. november. Merbetalingen for at være tilmeldt den frivillige haveaffaldsordning udgør 371 kr. pr. boligenhed.

Vi anbefaler, at I tilmelder jer inden 1. februar 2024 for at få mest ud af ordningen.

Sådan tilmelder I jer til haveaffaldsordningen

Hvis I administrerer en etageejendom eller rækkehus med fælles materiel, kan I tilmelde jer ved at sende en mail til forsyning@ltf.dk med emnelinjen "Tilmelding til Haveaffald". I mailen skal I oplyse:

  • Adressen eller bebyggelsen det drejer sig om
  • Kontaktperson
  • Mængden af materiel, I forventer at stille ud

Oplys kontaktperson for affaldshåndtering

Vi vil gerne have kontaktinformation til den person, der er ansvarlig for affaldshåndtering i jeres etageejendom eller rækkehuse med fælles materiel. Dette kunne typisk være en vicevært i større ejendomme eller en formand, hvis det er en mindre forening. Dette gør det nemmere for os fremover at informere jer om ændringer i affaldsordninger.

Oplys kontaktdata på jeres affaldsansvarlige her

Hvis man ikke ønsker at tilmelde sig, har man forsat mulighed for at bestille en grabning af gren- og haveaffald mod betaling. Dette kan gøres ved at kontakte os. 

Har I spørgsmål?

Hvis I har spørgsmål, er I velkomne til at kontakte os på telefon 72 28 33 60.