Kundeservice DP

Få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål

Hvad gør jeg, når låget på min affaldsbeholder går i stykker? Hvad må jeg sætte til storskrald? Hvordan betaler jeg min regning? Hvem har ansvaret for vejbelysningen? Få svarene her.

Vi kan godt forstå, at det kan være svært at finde rundt i, præcist hvad det er, vi som forsyningsselskab laver, og hvordan det påvirker din dagligdag. Mange forveksler os endda med kommunen, og nogle gange er det uklart, hvordan du skal handle som kunde i forskellige situationer.

Måske du sidder med nogle af de samme spørgsmål. Vi oplever i hvert fald, at flere spørgsmål går igen hos en del af de kunder, vi snakker med. Vi har derfor valgt at gøre svarene let tilgængelige ved at samle et par af dem her. 

Du er naturligvis altid velkommen til at ringe til os for personlig rådgivning. 

Hvad må jeg aflevere til storskrald?

Storskraldsordningen er en serviceydelse, hvor vi indsamler forskellige typer affald med henblik på genanvendelse. I storskrald kan man aflevere elektronik, hårde hvidevarer, stort jern og plast samt brændbart. Byggeaffald medtages ikke i storskraldsordningen, men kan afleveres på genbrugsstationen. 

Storskraldet skal sorteres og grupperes i forskellige typer affald. Mindre brændbart eller rest efter sortering skal i klare plastsække. Affaldet skal for så vidt muligt skilles ad. Græsslåmaskiner og lign. tømmes for olie eller andet brændsel, kullet skal ud af kuglegrillen og benene skrues af sengen, bare for at give et par eksempler. Større genstande markeres med en seddel, hvorpå der står ”Storskrald”.

Derudover er der visse krav til affaldets størrelse og vægt. Det må fx ikke være længere end 4 meter eller veje mere end 15 kg. Dog må møbler, køleskabe og lignende veje op til 50 kg. Skal du af med møbler, der stadig er brugbare, kan du indtil videre aflevere dem i den blå container på genbrugsstationen ved siden af mandskabs- og kontorbygningen. Så bliver det hentet af Kirkens Korshær, som sælger det videre. Pengene går til velgørende formål.

Storskraldet skal tidligst stilles klar til afhentning aftenen før og senest kl. 7 på tømmedagen. 

Hvad gør jeg, hvis låget til min affaldsbeholder er gået i stykker?

Hvis din 2- eller 4-kammerbeholder er gået i stykker, kan du bestille en reparation via vores formular. Husk at notere, hvad det er, der er defekt, i kommentarfeltet. 

Formularen kan også bruges til at bestille en ny affaldsbeholder til haveaffald, hvis din nuværende er gået i stykker. Bemærk dog at du her selv skal betale omkostningerne. Hvis du mener, at renovatøren eller andre har ødelagt beholderen, bedes du indsende dokumentation på dette til forsyning@ltf.dk.

Du finder formularen her

Er din beholder til pap gået i stykker, kan du bestille en ny ved at kontakte os på forsyning@ltf.dk eller ringe på 72 28 33 60. 

Hvor tit modtager jeg min regning, og hvordan betaler jeg den?

Vi udsender en regning for dit forbrug af vand, afledning af dit spildevand og afhentning af affald to gange om året. I januar modtager du årsafregningen sammen med 1. aconto-regning, som er baseret på sidste års forbrug. 2. aconto-regning, der dækker anden halvdel af året, lander hos dig i juli.

Om du skal tjekke en fysisk eller digital postkasse afhænger af, hvad du har valgt. Du bestemmer nemlig selv, om regningen kommer i fysisk brevform, som mailadvisering med link til selvbetjeningsportalen 'minForsyning', i e-Boks eller via Betalingsservice. 

Fordelene ved betalingsservice er, at du undgår at betale gebyr, som du ellers skulle, hvis regningen blev sendt med posten, og at regningen bliver betalt automatisk, så du derved også undgår rykkergebyrer. 

Læs mere om de forskellige betalingsmuligheder

Hvem kontakter jeg, hvis der er noget galt med vejbelysningen?

I Lyngby-Taarbæk Forsyning har vi alene ansvaret for at levere rent drikkevand, håndtere spildevand og indsamle affald. Vi har ikke noget med fjernvarme og el at gøre. Og vi har heller ikke noget med vejbelysningen at gøre – gadelamper ligger under Lyngby-Taarbæk Kommunes ansvarsområde. 

Det er dog en ret udbredt misforståelse, for faktisk var det hele 37% af deltagerne i vores seneste kundeundersøgelse af den opfattelse, at vi stod for gadebelysningen.  

Hvis du oplever, at en gadelampe blinker, ikke virker eller er beskadiget, er det kommunen eller deres samarbejdspartner, du skal have fat i. 

Læs mere her