Priser – Affald
Prisen for at få hentet affald er sammensat af forskellige takster:
- Grundtakst
- Beholdertakst
- Lovpligtigt jordflytningsgebyr
Grundtakst
Alle husstande i kommunen skal betale grundtakst. Grundtaksten differentierer i forhold til husstandstyper, altså om man bor i villa/rækkehus, etagebolig eller på kollegie.
Etageboliger betaler ikke for at få hentet haveaffald. Ordningen for haveaffald er en frivillig ordning, som boligselskabet aktivt skal tilmelde sig.
Grundtaksten for kollegier og institutioner
Grundtaksten for kollegier er fastsat til 20% af grundtaksten for etageboliger. Institutioner betaler en grundtakst alt efter deres størrelse.
Beholdertakster
Ud over grundtaksten betaler alle husstande for deres beholdere til mad- og restaffald. Prisen for den enkelte husstand er beregnet ud fra:
- Udgifter til tømning – varierer blandt andet i forhold til, hvilken beholderstørrelse og tømmefrekvens, man har valgt
- Udgifter til afsætning af det indsamlede affald
- Udgifter til fx ekstraydelser til vores renovatør, administrationsomkostninger til Vestforbrænding, udvikling af affaldsordninger, indkøb af madaffaldsposer og papirsække til restaffald mm.
Jordflytningsgebyr
Gebyret dækker Lyngby-Taarbæk kommunens omkostninger til administration, planlægning og anvisning i forbindelse med jordflytning. Jordflytningsgebyret opkræves på vegne af Lyngby-Taarbæk Kommune.
Prisen for en gennemsnitlig husstand
For en gennemsnitlig husstand er prisen for affald 4.315 kr. i 2024.
Det dækker over:
- Et grundgebyr på 2.755 kr.
- En 240 liters 2-kammerbeholder til mad og rest med tømning hver 14. dag og ugetømning i sommermånederne på 1.560 kr.