Pose med madaffald

Vi tager bekymringerne om lugtgener alvorligt

Affald

Flere steder bliver den nye ordning for sortering af madaffald debatteret ivrigt - ikke mindst spørgsmålet om lugtgener fylder meget, og det er et emne, vi tager alvorligt.

Den nye ordning for sortering af madaffald bliver debatteret ivrigt i både Det Grønne Område og på Facebook.

Hovedtemaet er lugtgener og skadedyr i sommervarmen – og det er en problemstilling, som vi i Lyngby-Taarbæk Forsyning tager alvorligt. I debatterne bliver der også nævnt en række andre forhold på affaldsområdet. Nogle har mere karakter af misforståelser, så vi bringer her en række svar på nogle af de spørgsmål, der bliver diskuteret og hersker tvivl om.


Generelt om affaldssortering

Hvorfor skal vi sortere affald?

Danmark har EU-rekord i mængden af husholdningsaffald pr. indbygger – mere end 800 kg om året. Når vi sorterer affaldet, genbruger vi nogle af de ressourcer, der er i affaldet. Og det hjælper klima og miljø.

Hvem bestemmer, hvad vi skal sortere?

Den 16. juni 2020 indgik regeringen en bred, politisk aftale i Folketinget – ’Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi’. Et af planens elementer er at ensrette sorteringen af affald på tværs af kommuner, og at alle husstandene skal sortere i 10 fraktioner. 

Det betyder, at alle kommuner i Danmark skal leve op til samme regler.

De 10 fraktioner er:
Mad, papir, plast, pap, metal, glas, tekstil, drikke- og fødevarekartoner, restaffald og farligt affald.

Hvem bestemmer, hvordan vi skal sortere?

På baggrund af klimaplanen, som Folketinget har vedtaget, har Miljøministeriet i december 2020 offentliggjort ’Bekendtgørelse om affald’ og ’Vejledning om indsamling af husholdningsaffald’. Her er de overordnede rammer for husnær indsamling af de 10 affaldsfraktioner beskrevet.

Det er kommunernes opgave at sikre, at de af Folketinget besluttede regler og retningslinjer følges. Dette har kommunen formuleret i ’Regulativ for husholdningsaffald’. Det er blevet opdateret på grund af de nye nationale regler og gælder fra 1. marts 2021.

I Lyngby-Taarbæk kommune, er det Lyngby-Taarbæk Forsynings ansvar at stå for affaldsordningen for private og at affaldsregulativet følges.  

Regulativet er godkendt af Kommunalbestyrelsen, som dermed også har taget stilling til, hvor mange beholdere vi skal have, hvordan de skal indrettes, og hvor ofte der skal tømmes. Dette gælder også for haveaffald. Lyngby-Taarbæk Forsyning har bidraget med faglige vurderinger i processen.

Hvornår skal vi sortere alle 10 fraktioner i Lyngby?

Lyngby-Taarbæk Kommune har – sammen med de fleste andre kommuner – fået udsat tidsfristen for, hvornår sorteringen i de 10 fraktioner skal implementeres. Det skal implementeres i løbet af 2022.

Da vi i Lyngby allerede har sorteret i mange år, mangler vi kun at indføre sortering af mad/restaffald og farligt affald i boligselskaber, pap i villaer og rækkehuse samt tekstil og drikke- og fødevarekartoner.

I efteråret 2021 begynder vi at indsamle tekstil i klare plastposer som del af storskraldsordningen, og det bliver muligt at få en papbeholder, hvis man bor i villa og rækkehus.

I 2022 skal boligselskaberne sortere mad/restaffald samt indsamle farligt affald. I 2022 vil der også komme sortering af drikke- og fødevarekartoner for alle boligtyper.

Er affaldsområdet finansieret over skatten?

Nej. Affaldsområdet er brugerfinansieret, og det betyder, at Lyngby-Taarbæk Forsyning opkræver den pris, som ordningerne koster. Med andre ord modtager Lyngby-Taarbæk Forsyning ikke skattekroner fra kommunen og overfører heller ikke penge til kommunen.

Nogle ydelser betaler alle husstande til over grundtaksten – fx genbrugsstation, storskrald og haveaffald – mens prisen for mad/restaffald bestemmes af den valgte beholder og tømmefrekvens, samt om du bor i boligselskab eller villa/rækkehus.

Er den nye ordning dyrere end den gamle?

Afhentning og sortering af affald er komplekst og kræver også en masse udstyr – blandt andet skraldebiler, der kan medtage flere fraktioner på én gang, sorteringsanlæg m.m. Derfor vil det i 2022 ikke være muligt at holde udgifterne på samme niveau, som før sorteringsordningerne trådte i kraft.

I 2020 havde Lyngby-Taarbæk Forsyning hele affaldsafhentningen i udbud, og afhentningen af affald er dermed konkurrenceudsat for at opnå de bedst mulige priser.

I gennemsnit koster det 28 kroner at få hentet affald pr. gang – om det er dyrt eller ej, er op til den enkelte at vurdere, men ofte vil det koste mere at få leveret en pizza.

Er kravene til adgangsveje skærpet?

Nej. Kravene til adgangsveje er ikke skærpet.

Kommunens regulativer for husholdningsaffald har i mange år haft en beskrivelse om korrekte adgangsforhold – dvs. en beskrivelse af, hvordan affaldsbeholderne skal placeres for at sikre et ordentligt arbejdsmiljø for skraldemændene, så de ikke nedslides i alt for ung en alder. Reglerne for placeringen af affaldsbeholderen, herunder underlagets beskaffenhed, har været gældende i mange år. Siden 2016 har formuleringen i Lyngby-Taarbæk Kommunes regulativ været stort set uændret, og der er ikke sket en skærpelse i det nye regulativ, der trådte i kraft 1. marts 2021. Regelsættet fra kommunen udspringer af Arbejdstilsynets vejledninger, som går endnu længere tilbage. Reglerne gælder i hele landet.

Du finder Arbejdstilsynets regler her 

Det nye er nok, at de seneste erfaringer viser, at disse forhold er særdeles kritiske for at modvirke nedslidning, så derfor er der ekstra fokus på at overholde reglerne.


Sortering af mad/restaffald

Hvordan kan jeg undgå lugtgener?

Lugtgenerne opstår typisk, hvis der går hul på de plastposer, som bliver brugt til madaffaldet. Derved ryger affald og væske ud i selve beholderen, og det forsvinder ikke, når beholderen bliver tømt.

Derfor anbefaler vi at bruge flere poser til affaldet om sommeren, og hvis uheldet skulle være ude, kan det være nødvendigt at vaske/spule beholderen med vand og sæbe efter at have hældt kogende vand i beholderen.

Læs vores 10 tips til at håndtere affaldet i sommervarmen

Hvorfor er der valgt tømning hver anden uge?

Kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk besluttede i 2019, at der med den nye ordning skulle være tømning hver anden uge som standard. Det skyldes, at den nye beholder rummer cirka det dobbelte af to skraldesække – og dermed har ordningen samme volumen som den tidligere dagrenovationsordning. Og 4-kammerbeholderen, som vi har haft i 6 år, har også aflastet dagrenovationen.

For at være fleksibel og tilgodese individuelle krav og behov, er det muligt at tilvælge ugetømning og større beholder.

Er det rigtigt, at Lyngby-Taarbæk Forsyning tjener flere penge, når affaldet kun bliver hentet hver 14. dag?

Nej. Som forsyningsselskab må Lyngby-Taarbæk Forsyning ikke tjene penge. Selskabets økonomi skal hvile i sig selv, og det betyder, at et eventuelt overskud på affaldsområdet skal geninvesteres i affaldsområdet eller bruges på at nedsætte priserne på affaldsordningerne.

Derfor vil ugetømning give højere affaldspriser for borgerne, men det vil ikke påvirke Lyngby-Taarbæk Forsynings økonomi.

Kan 2-kammerordningen udvides med ugetømning i sommermånederne?

Det er ikke muligt at tilvælge ugetømning i sommermånederne individuelt, som ordningen er lige nu. 

Vi er ved at undersøge, hvad det vil koste at indføre ugetømning i sommermånederne, og spørgsmålet bliver behandlet af Lyngby-Taarbæk Forsynings bestyrelse og af Lyngby-Taarbæk Kommunes Teknik og Miljøudvalget til september.

Hvem er med i ordningen?

Det er en stor opgave at implementere nye affaldsordninger, og derfor bliver mad/restaffald indfaset i etaper.

Villaer og rækkehuse kom på ordningen 1. april 2021. I 2022 kommer boligselskaberne med – implementeringen er vi ved at planlægge.

Hvorfor er der stadig nogle, der har den gamle ordning med dagrenovationssække?

Som udgangspunkt er alle villaer og rækkehuse skiftet over til den nye ordning. Men der er enkelte undtagelser:

  • Beboerne på Buddingevej er endnu ikke skiftet over til den nye ordning, da letbanearbejdet besværliggør tømning af 2-kammerbeholdere.
  • Nogle rækkehuse er del af boligselskaber – og de kommer først med i ordningen i 2022.

Hvor kan jeg henvende mig, hvis jeg har spørgsmål eller har ros/ris til Lyngby-Taarbæk Forsyning?

Du er velkommen til at skrive til os på forsyning@ltf.dk. I åbningstiden kan du også ringe til vores kundeservice på 72 28 33 60.

På denne side finder du flere spørgsmål og svar om affaldsordningerne i Lyngby-Taarbæk