Lækagen den 24. april 2022

Lækagen opstod på en stor transportledning. Foto: www.bpln.dk

Derfor stod mange uden vand i hanerne den 24. april

Vandbrud

Søndag den 24. april vågnede rigtig mange i Lyngby-Taarbæk op til manglende vand i hanerne. Årsagen var et brud på en stor transportledning.

En transportledning er en ’motorvej’, der fører drikkevandet ud til mindre distributionsledninger, der kan sende vandet videre ud til forskellige områder. De områder, der primært blev ramt, var områder nord for Lyngby – Brede, Ørholm og Virum. 

Tidlig søndag morgen og nogle timer op ad dagen måtte rigtig mange klare sig uden vand i hanerne. Det gjaldt især husstande i Brede, Ørholm og Virum, men andre var også berørt af enten manglende vand eller lavt vandtryk. 

De første tegn på, at der var et stort brud, viste sig kl. 05.21, da Lyngby-Taarbæk Forsynings vandvagt modtog en alarm fra Lundtofte pumpestation. Alarmen indikerede, at der var et høj flow – det vil sige, at der blev pumpet rigtig meget vand ud, samtidig med at vandtrykket faldt. Det reagerede vagten på ved begynde at undersøge ledningsnettet fysisk for eventuelle brud. 

Lækagen fundet

Kl. 06.12  blev Falck kontaktet af Beredskab Øst med information om vand på Færøvej. Det viste sig, at en lækage på skovstien på Islandsvej var årsag. Lækagen var på en stor 400 mm. transportledning med en størrelse på ca. 1600 m3 i time i starten – dog blev lækagen på under en time mindsket væsentligt. Men lækagen var i starten ikke til at tage fejl af med en høj vandsøjle på ca. halvanden meter. Og med en lækage på den størrelse er det vigtigt at lukke for vandet langsomt og over længere tid for at undgå flere lækager som følge af såkaldte trykstød. 

Vand på gaderne i forbindelse med bruddet den 24. april

En del af proceduren i denne situation er at lukke én ventil ad gangen – og hver ventil blev ligeledes lukket langsomt henover 30 til 45 minutter. Nedlukningen af den første ventil begyndte kl. 6.25, og kl. 9 var der helt lukket for transportledningen med bruddet. 

Langsom men sikker genåbning

Kl. 08.00 begyndte Lyngby-Taarbæk Forsyning igen at bygge tryk op for de øvrige kunder i forsyningsområdet – her havde rigtig mange været uden vand siden tidligt søndag morgen. Ligesom med lukning gælder det også for genåbning, at trykket langsomt skal bygges op over små etaper, så der ikke bliver skabt flere lækager og risiko for dårligt vandkvalitet. Derfor gik der tid, før alle igen havde vand i hanerne. Desværre måtte nogle vente til over middag – det gjaldt især for dem, der boede nærmest bruddet.

Flemming Horn Nielsen, der er administrerende direktør i Lyngby-Taarbæk Forsyning, var forbi Færøvej søndag. Han udtaler:
”Det var voldsomt brud, og det har påvirket mange mennesker. Selvom vi rigtig gerne vil sikre vand i hanerne hos alle hurtigst muligt, var det nødvendigt at sørge for, at der blev både lukket og genåbnet for vandet i et roligt tempo med sikkerheden og fagligheden på plads”. 

Der har ikke været efterfølgende problemer med vandforsyningen, hverken i forhold til vandkvalitet eller vandtryk. Men da transportledningen med bruddet fortsat er ude af drift, kan der i perioder over de næste par dage forekomme lavere vandtryk end normalt – især i de tidsrum på døgnet, hvor rigtig mange bruger vand.

Årsagen til bruddet er endnu ikke helt fastlagt, og Lyngby-Taarbæk Forsyning arbejder fokuseret på at finde frem til årsagen og udbedre skaderne på ledningen. 

Information til vores kunder 

Kl. 5.36 modtog Lyngby-Taarbæk Forsyning via Falck den første henvendelse fra en kunde om manglende vand. Efterfølgende henvendte flere og flere sig, og det medførte et stort pres på vagttelefonen, hvilket gjorde det svært for kunderne at komme igennem. Fra den første henvendelse kom, til der blev offentliggjort information om bruddet på Lyngby-Taarbæk Forsynings hjemmeside, gik der et par timer:

”Selvom alle kræfter denne tidlige søndag morgen var lagt i at hjælpe dem, der stod med vand i og omkring deres huse, og få lukket for vandet, er det selvfølgelig ikke acceptabelt, at informationen om bruddet ikke kom tidligere i forløbet. I Lyngby-Taarbæk Forsyning har vi derfor fokus på at sikre en hurtigere kommunikationsindsats ved lignende scenarier i fremtiden”, udtaler Flemming Horn Nielsen.