Science Girls 2

Med lokalt samarbejde forsøger vi at motivere flere piger til at vælge det naturfaglige felt

Nyhed

Der mangler kvinder inden for det naturfaglige felt og også inden for forsyningsbranchen. Det vil vi gerne være med til at ændre. Derfor er vi partnervirksomhed i det lokale initiativ Science Girls – en klub for unge piger, der er interesserede i naturvidenskaben.

Kvinder har altid været og er fortsat underrepræsenteret inden for STEM-fagene – Science, Technology, Engineering og Mathematics. Det er en problematik, der længe har været fokus på, og rundt om i landet er der forskellige initiativer, som på forskellig vis arbejder for at skabe en interesse for disse fag blandt piger og fastholde denne igennem hele deres uddannelsesforløb. 

I Lyngby-Taarbæk Forsyning er vi med i et lokalt initiativ, som Science City Lyngby står bag, kaldet Science Girls. Der er tale om en klub for piger mellem 13-19 år, der har en spirende interesse inden for det naturfaglige felt. 

Virksomhedsbesøg skal give indblik i spændende karriereveje

Klubben Science Girls fungerer både som et fagligt og socialt fællesskab. Her får pigerne mulighed for at møde ligesindede, hvilket forhåbentlig bidrager til, at de føler sig blandt ligesindede med deres interesse. Og samtidig opnår de større bevidsthed om, hvilken positiv forskel STEM-fagene gør, når det kommer til at løse både lokale og globale udfordringer, blandt andet inden for den grønne omstilling. 
Det sker bl.a. gennem besøg hos de forskellige partnervirksomheder. Her får pigerne et indblik i, hvilke spændende og alsidige jobs naturfagene kan føre til, blandt andet gennem møder med kvindelige ansatte, der selv har taget naturfaglige uddannelser. På den måde får de nogle rollemodeller at spejle sig i. 

Til maj har vi selv fornøjelsen af at gøre pigerne klogere på mulighederne inden for forsyningsverdenen, når vi viser dem vores nye vandværk, fortæller om den unikke danske drikkevandsforsyning. På dagen deltager flere af vores kvindelige ansatte, som selv valgte af gå den naturfaglige vej. De vil fortælle om deres rejse, de svære valg undervejs og hvad deres rolle og arbejdsområde er i dag. 

Håbet er, at det vil inspirere flere piger til at uddanne sig og gøre karriere inden for STEM-fagene. En mission vi i Lyngby-Taarbæk Forsyning ser som enorm vigtig. 

Forsyningsbranchen har brug for flere dygtige og passionerede medarbejdere

Selvom kvinder altid har været underrepræsenteret inden for videnskaben, har de gennem tiden spillet en afgørende rolle. Se bare Marie Curie, der opdagede grundstofferne radium og polonium, Lise Meitner som opdagede processen bag atomkraft, Grace Hopper der fik computeren til at lære engelsk, og Valentina Tereshkova som var den første kvinde i rummet. 

”Som forsyningsselskab er vi afhængige af, at flere elever – særligt piger – får øjnene op for, hvad vores branche har at tilbyde. Det er nemlig bl.a. dem, der som fremtidens medarbejdere skal udvikle vores branche og finde innovative løsninger på nogle af de store samfundsudfordringer, vi kommer til at stå overfor, som f.eks hvordan vi sikrer rent vand også i fremtiden. Det kræver, at de kan se sig selv i den verden, og at de har en følelse af, at der ikke bare er plads til dem men også brug for dem. Derfor er vi meget begejstrede for Science Girls-partnerskabet”, udtaler programleder Anette Skibsted.   

I dag er cirka halvdelen af medarbejderne i vores projektafdeling kvinder. Her kræves oftest, at man har en naturvidenskabelig baggrund - fx ingeniør. Det ser vi som en styrke, og vi håber derfor, at vi igennem samarbejdet kan inspirere unge piger til at gå samme vej, så denne diversitet også kommer til at kendetegne fremtidens Lyngby-Taarbæk Forsyning. 

”I Lyngby-Taarbæk Forsyning mener vi, at vi som lokal virksomhed har et ansvar for at bidrage til, at flere vælger at beskæftige sig inden for det naturfaglige felt. Undersøgelser viser, at mange børn og unge har en stor interesse for naturfagene i starten af folkeskoletiden, men at denne interesse gradvist daler, jo ældre de bliver. Den kurve skal vendes, og det vil vi gerne være med til at få til at ske” fortæller Kommunikationschef Ida Mørch.