Årsberetning 2020
Her kan du læse årsberetningen 2020 for Lyngby-Taarbæk Forsyning A/S og Mølleåværket A/S.
Mange fine resultater til trods for corona-nedlukning
2020 blev for alle et anderledes år – det gælder også for Lyngby-Taarbæk Forsyning.
Til trods for corona-nedlukningen kom vi godt gennem 2020 og fik leveret stort set alle vores tjenester til kunderne igennem hele perioden.
Læs mere om årets resultater i direktør Flemming Horn Nielsens beretning for 2020.
![Flemming Horn Nielsen](/files/styles/landscape_01/public/media/image/Flemming%20Horn%20Nielsen_0.jpg?h=eef91823&itok=K7PMEuKM)
Affald
I 2020 fortsatte Lyngby-Taarbæks borgere med at sortere affald – og satte endnu en gang rekord i sortering af glas, metal, plast, pap og papir.
Vi gennemførte udbud og forberedte den nye sorteringsordning af mad- og restaffald.
Corona-situationen påvirkede især genbrugsstationen, der i en periode var lukket – derfor indførte vi ekstraordinære indsamlinger af haveaffald.
Affald i tal 2020
Vand
Vores mål er, at borgerne i Lyngby-Taarbæk har rent vand i hanerne og høj leveringssikkerhed. Derfor renoverer og udbygger vi i disse år vores anlæg betydeligt.
I 2020 begyndte det nye vandværk for alvor at tage form, og renoveringen af Lundtofte pumpestation blev færdig. Nye ledninger og lækageundersøgelser var med til at reducere vandtabet.
Vand i tal 2020
Spildevand
I 2020 kom der i offentligheden for alvor fokus på rensning af spildevand og overløb til naturen.
Det er et område, vi har haft fokus på i mange år, og i 2020 fortsatte vi med at klimatilpasse vores spildevandssystem. Ledningsomlægningerne i forbindelse med den nye letbane har også givet travlhed.
Spildevand i tal 2020
Mølleåværket
Mølleåværket renser spildevand fra 150.000 personer i Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Rudersdal og Gentofte kommuner. Hvert år modtager Mølleåværket omkring 10 millioner kubikmeter spildevand, som efter rensning bliver ledt ud i Øresund.
Omkring halvdelen af det rensede spildevand stammer fra nedbør, og derfor varierer den totale tilførsel af spildevand fra år til år.
Mølleåværket i tal 2020
Kundeservice
Vi har fokus på vores kundeservice, og i 2020 lancerede vi blandt andet ny hjemmeside, nyhedsbrev og en app om affald.
Organisation og personale
I 2020 har vi justeret organisationen, indledt en strategiproces og sat fokus på arbejdsmiljøet.
Økonomi
Vi kom ud af 2020 med et tilfredsstillende resultat. Økonomien bliver gennemgået i vores årsrapporter.