Mølleåværket

Efterklaringsbassin på Mølleåværket

Mølleåværket renser spildevand fra 150.000 personer i Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Rudersdal og Gentofte kommuner. Hvert år modtager Mølleåværket omkring 10 millioner kubikmeter spildevand, som efter rensning bliver ledt ud i Øresund.

Omkring halvdelen af det rensede spildevand stammer fra nedbør, og derfor varierer den totale tilførsel af spildevand fra år til år.

Renovering af rådnetanke

Rådnetankene på Mølleåværket bliver renoveret

I 2020 indledte vi arbejdet med at renovere tre af vores fem rådnetanke på Mølleåværket. Tankene bliver blandt andet bedre isoleret, og derfor skal vi bruge mindre energi på at varme slammet op.

I rådnetankene tørrer slammet inden det skal brændes. I processen udvikles gas, som vi brænder i vores gasmotor.

Renoveringen af de tre tanke er gennemført i 2021. En rådnetank blev renoveret i 2017, mens den sidste tank er af nyere dato, så den skal ikke renoveres i denne omgang.

Energi i spildevandet

Gasmotoren ankommer til Mølleåværket
Gasmotoren blev installeret på Mølleåværket i 2015. I 2020 producerede den næsten 1,2 mio. kWh grøn strøm af overskudsgassen fra renseprocessen.

Rensning af spildevand er en energitung proces, og derfor optimerer vi Mølleåværket, så vi sparer energi og udnytter de ressourcer, der er i spildevandet.

I rådnetankene produceres gas, som vi brænder i vores gasmotor. Gasmotoren producerer grøn strøm, og i 2020 indbragte salget af denne strøm mere end 1,4 mio. kroner.

Det er vores strategi at udnytte spildevandets ressourcer i takt med, at teknologien udvikles, så vi fremover kan spare endnu mere CO2 i renseprocessen.

Klimaforandringerne udfordrer Mølleåværket

Skybrud i Lyngby

Klimaforandringernes øgede regnmængder påvirker både vores kloaknet og Mølleåværket.

At der er tale om voldsomme mængder nedbør under skybrud, så vi i september. 25/9 blev området ramt af skybrud, og i Hjortekær faldt der mere end 47 millimeter regn i løbet af dagen. Som følge af det voldsomme regnvejr modtog Mølleåværket hele 100 millioner liter ekstra vand. På grund af vores forsinkelsesbassiner, der tilbageholder store mængder vand, til der er plads i kloaknettet, tog det tre dage, før de 100 millioner liter vand var løbet til Mølleåværket og renset.

Læs mere om skybruddet

Mølleåværket i tal